Lőni minden katonának tudni kell
Szöveg: Szűcs László | 2008. augusztus 7. 13:49Javában tart a kanadai repülőgép-vezető képző program (NATO Flying Training in Canada – NFTC) idei képzésére bekerült hallgatók alapkiképzése Szentendrén, az MH Központi Kiképző Bázison (MH KKB). A hét vadászpilóta-jelöltet a honvedelem.hu is meglátogatta.
Éppen éleslövészetre készül az NFTC-képzésen részt vevő hét hallgató, amikor megérkezünk Szentendrére. A ma még „rendfokozat nélküli", azaz honvéd fiatalemberek másfél héttel ezelőtt vonultak be az MH KKB-ba, hogy itt teljesítsék a számukra elő, mindössze három hétig tartó, rövidített, „összesűrített" katonai alapkiképzést. Azóta minden napjuk szigorú napirend szerint zajlik: fél hatkor ébresztő, reggeli torna, tisztálkodás, reggeli, majd kiképzés egészen késő délutánig, néha akár estig is.
Az első lőgyakorlat minden „kiskatona" számára emlékezetes. Természetesen így van ezzel a mostani „hetesfogat" is. Kárász Zoltán, Oláh Dániel, Hegyvári Marcell, Oláh András, Pető István, Kollár Barna és Osváth Zoltán is. Ha nem is megszeppenve, de mindenesetre kicsit izgatottan állnak egysoros vonalba amikor felhangzik a „sorakozó!" parancs. Fejenként három lőszert kapnak, hogy belőjék a fegyvereiket, aztán a kiképzők a következő körben már „élesben" értékelik a gépkarabély alaplőgyakorlatot. Szerencsére mindenki meglövi a „megfelelt" értéket, így nincsen szükség ismétlésre. Jöhet a következő feladat, a pisztoly.
Miközben a fiúk táraznak, Szabó főhadnagy elmondja, a három hetes kiképzés során azokat az ismereteket igyekeznek átadni a pilóta-jelölteknek, amelyeket a későbbiekben saját katonai pályafutásuk során alkalmazhatnak majd. A harcászatból például nagy hangsúlyt fektetnek a túlélés oktatására, vagyis az élelem és a víz megszerzésének különböző módozataira, valamint a tájékozódásra. Ez utóbbi egyébként a tereptan foglalkozásokon is kiemelt témakör.
Az NFTC-képzésben részt vevő katonák három hetes alapkiképzése egy kemény elméleti és gyakorlati vizsgával zárul. A hallgatók ezt követően – augusztus 28-án – Szolnokra költöznek, ahol kezdetét veszi pilóta felkészítésük magyarországi részének első szakasza. Márpedig rögtön a két hétig tartó ejtőernyős kiképzéssel, amelynek során összesen tizenhárom ugrást kell teljesíteniük.
A következő „nagy falat" az elméleti képzés, amelynek során aerodinamikai alapismereteket, meteorológiát, szerkezettant,
A nyelvtanfolyam szintfelmérővel zárul, a legjobbak a már jövő év márciusában megkezdhetik a gyakorlati képzést. Még Magyarországon, 45 órát repülnek a Jak–52-es típusú légcsavaros kiképző repülőgéppel. Ez az óraszám mindössze arra elegendő, hogy az alapvető repülőgép-vezetési technikákat, és a navigációt megismerjék. Emellett a műrepülés alapjait is elsajátítják. Ez utóbbira egyébként azért van szükség, mert csak így lehet tesztelni, hogy a hallgató bírja-e a túlterhelést, vagyis valóban alkalmas-e vadászpilótának.
A csapat második fele – egy újabb angol nyelvi képzést követően – pedig májusban ülhet majd először repülőgépre. Hiszen ekkorra a többiek már kiutaznak Kanadába, hogy ott folytassák a felkészülést.
További képek:
Fotó: Szűcs László