Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Magyar Honvéd 2010/02.

2010. január 20. 9:49
PUBLICISZTIKA

Az aranyszívű huszár  

Huszár. Az a lovas katona, aki forgós csákót, gazdagon zsinórozott dolmányt és szűk nadrágot, színes fonott övet hord; sarkantyús, rövidszárú csizmát és bal vállán átvetett, ugyancsak gazdagon zsinórozott mentét visel. Vállszíjon tartott szablyája és tarsolya, valamint nyeregkápára erősített karabélya és dali pár pisztolya mindig kéznél van.

NAGYVILÁG

Carlos, a Sakál

Talán egyetlen terrorista sem mozgatta meg annyira írók és hollywoodi producerek fantáziáját, mint Carlos, azaz Ilich Ramirez Sanches, a „Sakál". Filmek tucatjai készültek életéről. Némelyik modern Robin Hoodnak, mások viszont pszichopata bűnözőnek ábrázolták őt.

Privát béke

A televízió képernyőjét, az újságok oldalait folyamatosan töltik meg a világban naponta végbemenő szörnyűségek. Sajnálatos módon ebben a kontextusban az afrikai kontinens az egyik leggyakrabban emlegetett terület.  Szomália, Szudán (Darfur) és a Kongói Demokratikus Köztársaság rendszeresen szerepelnek a vezető hírekben, az ott uralkodó káosznak és a mértéktelen emberi szenvedésnek köszönhetően.

Beszédes számok

A számok nem hazudnak – tartja a mondás, mégpedig joggal, hiszen a statisztika közismerten egzakt tudomány. Nem véletlen tehát, hogy a 2009. év végi értékelésükben az Európai Unió Biztonságpolitikai Kutatóintézetének elemzői is számszerűsített tények tükrében vették szemügyre, mennyit fejlődtek a 27 tagállam katonai képességei az elmúlt tíz esztendő során.

HADAK ÚTJÁN

Hunyadi János

A kiváló hadtörténész, Markó Árpád szerint Hunyadi János tizenhét éves hadvezéri pályafutása során tizennégy hadjáratot vezetett. Ezek közül a legnevezetesebb minden bizonnyal az úgynevezett hosszú hadjárat volt, amelyre 1443 nyarán indult el Buda alól a Hunyadi János vezette (magyar és lengyel katonákból, zsoldosokból, később csatlakozó bosnyák és román erőkből álló) sereg

„Vitézségért a hálás haza"

Az 1848–1849-es magyar szabadságharc katona szereplőiről készült ábrázolásokon többük mellén vízszintes szalagra fűzött kis koszorút látunk. A koszorúk kitüntetések, a vitéz tettek elismerésének önvédelmi harcunk közepette, szükségből született, egyszerű, de igen becses jelvényei. Nemcsak külalakjuk, történetük is rendhagyó.

Katlanba zárva

A Sztálingrádért vívott öldöklő harc egyike volt a 20. század legjelentősebb csatáinak. A Volga partján fekvő város birtoklásáért 1942/43 fordulóján lezajlott összecsapásban az a Vörös Hadsereg győzte le a Wehrmachtot, amely néhány hónappal korábban még a teljes összeomlás határán állt.

Bye-bye, Szása!

A Balaton-felvidéken, Veszprémtől tizennégy kilométerre, szeizmikus mérőállomás épül. Vagy mégsem? A helyi legenda a szovjet csapatok ideiglenes magyarországi tartózkodásának végleges epizódja maradt…

SEREGSZEMLE

Forgó szárnyak, suhanó árnyak

Ahol egykor Damjanich János vörös sipkásai küzdöttek dicsőséggel, ott most többek között a forgószárnyaké és az árnyékként suhanó katonáké a főszerep. A Tisza és a Zagyva találkozásánál fekvő Szolnok, a Magyar Honvédség legnagyobb vidéki helyőrsége. Összesen tizenegy katonai alakulatot számolhatunk itt össze: békeidőben 2500 katona szolgál a városban. Régen azonban egyértelműen a repülés városának nevezték Szolnokot.

Virtuális dandár

A Szolnokon települt tizenegy katonai szervezet között a Magyar Honvédség három igazi „nagyágyúja" is megtalálható. Ha pedig a helikopterbázis, a könnyű vegyes zászlóalj, valamint a különleges műveleti zászlóalj alkotta „triumvirátus" az US Army egyik bázisán állomásozna, minden bizonnyal egy elit dandárt is alkothatna.

Béketámogatók

A Magyar Honvédségnek egyetlen olyan katonai szervezete van, ahol az év adott napján magyar társaikkal együtt láthatunk indiai gyalogos őrnagyot, argentin haditengerészt, horvát felderítőtisztet és amerikai különleges kiképzőket.

A repülők alma matere

Szolnok (évtizedek óta) nemcsak a repülés egyik magyarországi fellegvára, hanem a repülési szakemberek, pilóták képzésének is hosszú ideje otthont adó helyőrség. E tevékenységet napjainkban a helikopterbázison található Repülő- és Légvédelmi Intézet végzi.

VELÜNK VAN AZ ERÕ

Légcsavarmese

Kevés rivaldafény, sok munka: ez jellemezte a Jak–52-es század hazai légtérben töltött utóbbi másfél évtizedét. A munka eredményét pedig már a kiképzett Gripen-pilóták is jelzik…

HADITECHNIKA

Angyaljárat

Az Afganisztánban harcoló koalíciós erők legfontosabb harci és szállítóeszközei a helikopterek. Az európaitól gyökeresen eltérő földrajzi és éghajlati okok miatt nélkülözhetetlenek a forgószárnyasok, azonban nincs belőlük elegendő.

Lábujjhegyen

Minden hadvezér álma egy olyan harci eszköz, amit az ellenség nem képesés észlelni, meglátni. Nos, a „lopakodó" repülőgépek nem ilyenek, de azért sok mindenre alkalmasak…

Légi bújócska

Különös utat járt be a repülőgépek festése: az első világháború légi lovagjai még egyedi, messziről is könnyen azonosítható gépekkel várták ellenfeleiket. Mára már az unalmas, de hasznos légifölény-szürke vette át a hatalmat…

Fantomhajók

– Uram, az ellenséges hajó eltűnt – jelentette az első tiszt, valamikor a tizennyolcadik században kapitányának – Sűrű köd ereszkedett le – fűzte hozzá magyarázatként.
– Uram, az ellenséges hajó eltűnt – jelentette az első tiszt a második világháború idején kapitányának – Lehet, hogy átfestették?

Szivárványzöld

Nem egyszerű dolog az álcázás. Főleg, ha az elrejteni kívánt „apróság" többet nyom akár 20 tonnánál is, és méreteiben inkább a teherautó, mintsem egy gyalogos katona felé közelít…

Hullámháború

A kommunikációt ugyan forradalmasította a drót nélküli távíró, de a levegőben (legalábbis a készülékek hatósugaráig) szabadon terjedő rádióhullámok azonnal egy újabb problémát jelentettek. Igaz, hogy nagyon hasznos a saját információk gyors – és a kor adott megoldásaihoz képest rendkívül mobilis – továbbítása, de ha azt az ellenség is hallja, bizony komoly a probléma.

HÁTORSZÁG

A mennyország pilótái

Noha a természet nem adta meg az embernek a repülés képességét, a mitológiai Ikarosztól kezdve mégis sokan kísérleteztek azzal, hogy legyőzzék ezt a korlátot. Manapság a repülés természetessé vált, bár repülőgép kell hozzá. Mivel pedig sem az ember, sem a technika nem tökéletes, így időről-időre óhatatlanul bekövetkezik a katasztrófa, amelyben gép, ember és időjárás külön-külön, de akár együtt is hibás lehet.

Trónfosztás

Évszázadokon át a csatahajó uralta a tengereket, testesítette meg a nemzeti nagyságot és hatalmat. A második világháború kitörésekor – tűzereje, sebessége és mérete zenitjén – a hadiflották gerincét alkotta. Ám a repülőgép-hordozók és a fedélzetükről felszálló repülőgépek hamarosan véget vetettek az uralmuknak.

Sminyu

Élete maga a XX. századi magyar (repülős)történelem. Pályája évtizedeket és politikai rendszereket ível át: a második világháborúban megkapta a Signum Laudis kitüntetést, a szocializmus éveiben volt buszsofőr, földmérő és a légügyi hivatal reptérellenőre is. Szentiványi (Sminyu) János nyugalmazott alezredessel kilencvenedik születésnapján beszélgettem.

A brit buldog (1.)

„Az államférfi a következő nemzedékre gondol, a politikus csak a következő választásokra." A 45 éve elhunyt Sir Winston Churchill mondta ezt, akit joggal sorolhatunk az előző kategóriába. Ezt támasztja alá a BBC 2002 novemberében végzett felmérése is, melyen a hozzávetőleg egymillió szavazó közel fele őt nevezte meg minden idők legnagyobb brit személyiségének.

Hasznos holmik

Megszakítva kissé maketteket bemutató sorozatunkat, most annak jártunk utána, hogy a boltokban megvásárolt készleteken kívül még mi minden kell(het) a sikeres makettezéshez.

Igény szerint bővíthető

Kezdetben tizenhat lobogó alkotta a történelmi zászlósort, ma pedig már huszonnégy. Mindazonáltal ez a sem tekinthető végleges számnak, hiszen a bővítés most is napirenden van.

A film forog tovább (2.)

A technika fejlődésével, a rendszerváltással, a katonai filmgyártással szemben támasztott igények, követelmények megváltozásával a katonai filmstúdió is folyamatosan átalakult az ezredforduló előtti, majd az azt követő években.  

A kígyósok vára

Több mint hétszáz évvel ezelőtt, a Bakony belsejében, ahol öt fontos útvonal találkozott, egy hosszú, keskeny gerincvonulat legmagasabb részére építették Csesznek várát.