Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Övék a jövő

Szöveg: Navarrai Mészáros Márton | Fotó: Rácz Tünde |  2024. október 20. 16:45

Harmadik bajnoki címükkel távozhatott a Lenovo Legion Honvéd csapata a Digital Warriors honvédelmi e-sportverseny World of Tanks – Leopard Mission III profi döntőjéről a budapesti Gamerlandből, október 19-én, szombaton. Kálmán Péter, a Honvédelmi Sportszövetség szakmai osztályvezetője szerint szükség van azokra a fiatalokra, akik átlátják és kiválóan használják a digitális világot.

Sötét, kékeszöld neonfényekkel megvilágított csarnok. Koncentráló játékosok a gamerszékekben, maroknyi közönség a kijelző előtti fotelekben és a terem hátsó részén található vendéglátóegység bárszékein, folyamatos, szellemes közvetítés a streamingszektorban, operatőrök, fotósok a versenyzők és szurkolók között. Így festett a Digital Warrirors honvédelmi e-sportverseny-sorozat őszi-téli szezonnyitójának második napja.

Közép-Európa legnagyobb gamer- és e-sport-központja, a Gamerland azonban többet kínált: az amatőrök délutáni és a profik esti rangadója nagy eséllyel olyan csapatokat mutatott be a nyilvánosságnak, amelyeknek tagjai akár a honvédség kötelékében találhatják meg a számításaikat.

Az Amerikai Egyesült Államok Hadserege már 2020-ban, nagy sajtónyilvánosság közepette, „hivatásos” e-katonasportolókat fogadott a kötelékébe – a harmincfős csapatot hatezerötszáz jelentkező közül választották be a 2018-ban alapított, újszerű gárdába. Az „alternatív” katonasportolói pályát választóknak nem csupán az a feladatuk, hogy bizonyítsák szakmai tudásukat az e-sportokban, hanem egyfajta tehetségkutatóként keresniük kell azokat a játékosokat, akik érdeklődnek az amerikai fegyveres erők valamilyen szolgálati formája iránt.

w2024.10.19.digitalwarriors (3)

„A Honvédelmi Sportszövetség akkor látta meg a potenciált az e-sportban, amikor megjelentek a modern, high-tech eszközök a seregben, és világossá vált, hogy nem lehet csak arra készülni, ami a korábbi években volt általános. Szükség van azokra a fiatalokra, akik átlátják, szeretik és használják a digitális világot” – magyarázta Kálmán Péter, a Honvédelmi Sportszövetség szakmai osztályvezetője, aki beszélt arról is, hogy az elmúlt négy-hat évben több nemzeti haderő is nyitott az e-sport felé.

„Nagyon fontos, hogy a Digital Warriors e-sportverseny-sorozat csak úgy valósulhatott meg, hogy a Honvédelmi Minisztérium és a Honvédelmi Sportszövetség szorosan együttműködött. A szaktárca biztosította az anyagi támogatást, szolgáltatta a médiatartalmat, az arculati elemeket, a sportszövetség pedig szakmai oldalról vette ki a részét a konkrét szervezésben. Nemcsak a kadétok felé nyitunk, akik pénteken mérhették össze tudásukat, hanem a civil játékosok felé is, akiknek a szombati versenynapot állítottuk össze” – magyarázta.

A sportszakmai vezető rámutatott arra is, hogy bár sokan úgy látják, hogy a honvédség klasszikus(abb) értékválasztéka és a fiatalok videójátékos e-sport szubkultúrája ellentétben áll egymással, a haditechnika az egyik leggyorsabban és leglátványosabban fejlődő iparág a világon. „Manapság a legtöbb fegyver, harcjármű vezérlése monitorok mögül valósul meg, így nem árt, ha a gamerek is betekintést nyernek a haderő működésébe, találkozhatnak katonákkal, hallhatnak a sportszövetségünkről” – tette hozzá.

w2024.10.19.digitalwarriors (1)

Mivel a Digital Warriors alapvetően azt a célt szolgálja, hogy a honvédelem eszméjét, modernizációs folyamatát közelebb hozza a gamerek közösségéhez, nagyon jó lehetőség arra, hogy elérjük a mai fiatalokat – ezt már Mezei Péter, a Budapesti Honvéd Sportegyesület E-sport szakosztályának vezetője árulta el.

Az eseménysorozat ötletgazdája szerint a mai tizenéveseket az online térben lehet megszólítani; a háborús tematikájú videójátékokat preferálók nyitottak a katonai eszközök, high-tech kütyük vagy innovatív változások iránt. „A kétnapos rendezvényünkön a World of Tanks tankszimulátorral játszanak a versenyzők, de a szimulátor szót idézőjelbe tenném. Inkább azt mondanám: ez mégiscsak egy játék, amely nem feleltethető meg a konkrét valósággal, de a történelmi szálak jól megjelennek benne, például a tankok valóban azok a tankok, amelyekkel a két világháború egyik-másik csatáját vívták meg” – értékelte.

Az e-sport demokratikus: a versenyzők nemi, életkori, földrajzi megoszlása irreleváns. „A délelőtti hobbi-félamatőr csapatoknál a kilencven versenyzőből kilencven fiú, de egyébként bárki játszhat a World of Tankssel, mint ahogyan erre sok példát láthatunk is. Egyik-másik csapatból többen most először találkoztak személyesen, mert eddig csak online játszottak” – tudtuk meg Mezei Pétertől, aki elmondta: minden hétvégére versennyel készülnek a következő másfél-két hónapban. „A legtöbb selejtezőt, online rendezzük meg, csupán a döntőket tartjuk offline” – tette hozzá, hangot adva annak: nagyon örül, hogy rengeteg csapat nevezett, az élő közvetítést pedig összesen húszezren figyelték a világhálón.

w2024.10.19.digitalwarriors (30)

Senki nem lepődött meg

A DLS csapata nyerte meg a Digital Warriors World of Tanks Leopard Mission III „Community” kategóriájának első helyezését. Kovács Dániel (User ID: Dani2999), a csapat kapitánya és taktikusa tizenkét éve játszik a World of Tanksszel. „Azt szeretem ebben a játékban, hogy nem igényel spéci hardvert, hiszen egy egyszerű, sima laptoppal is lehet játszani. Csupán az a titka, hogy időt kell bele fektetni, minket is a sok tapasztalat vitt a dobogó első fokára.”

A Lenovo Legion Honvéd csapata emelhette magasba a profi döntő aranykupáját egy este fél tizenegykor véget érő csatasorozat után. A Marcesz felhasználónevű Keresztes Marcell szerint különleges élmény úgy játszani, hogy csapattagjai mellette ülnek, előttük meg gyakran hallani a közönség reakcióját „Többször skandálták: Marcesz, Marcesz, én pedig felemeltem a kezemet, mint egy focista. Mi ezúttal nem készültünk sokat, a tapasztalatunk támogatott, hiszen 2015 óta játszunk együtt” – magyarázta. Mint elmondta, a tankos e-sport legnagyobb előnye, hogy csapatjátékosi és -vezetői kompetenciákat erősít, de segítséget nyújthat a figyelemösszpontosítás terén is.

w2024.10.19.digitalwarriors (11)

Sztárvendég a mikrofonoknál

A Totalcarból ismert Vályi István autós szakújságíró kommentátorként segítette a World of Tanks – Leopard Mission III döntőinek sikerre vitelét. A Speedzone online platform újságíró-műsorvezetője korábban már közvetített autós tematikájú csapatalapú többjátékos videójáték-mérkőzéseket. „Már csak azért sem kellett győzködni, hogy fogadjam el a felkérést, mert magam is játszom a World of Tanksszel, másrészt hatéves koromban beszippantott a haditechnika. A második világháború képekben volt az első könyv, amit átnyálaztam a témában” – ismertette. Az Instagramon 110 ezer követővel, a TikTokon 146 ezer feliratkozóval rendelkező Vályi szerint nagyon fontos, hogy a játékosok időről időre egy adott helyszínen és azonos időben találkozzanak.

„Számomra ugyanilyen lényeges, hogy ezeket a fiatalokat a háborús tematika érdekli. Nyilván könnyű azt mondani, hogy visszás megítélése van minden haditechnikának, mert a fegyvereket az emberéletek kioltására találták ki, de a harci szekér, a lándzsa és az a pattintott kő, amivel agyonverték egymást az ősemberek, semmivel nem volt különb. Minket a mérnöki tudás, a technikai megvalósítás, amelyet a modern harceszközöknél felhasználnak, sokkal jobban foglalkoztat” – magyarázta, hozzátéve: meglátása szerint a páncélozott harcjárművekkel folytatott 3D-s harc rajongói szeretik és ismerik a történelmet, nyitottak a haditechnikai ismeretterjesztés iránt.

„Alapvetően buta feltevés az, hogy az ilyen típusú videójátékok erőszakra nevelik a gyermekeket. Ez a fajta e-sport igazi szórakozás, ami sikerélményt ad a résztvevőknek, akiket megtanít a csapatjáték fontosságára, a másik tiszteletére. Én a gyerekeimmel például évekig úgy játszottam, hogy ők voltak a spottereim: én játszottam, ők meg a térképet figyelve segítettek. Hatalmas buli volt, nagyon élveztük!” – újságolta.