Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Repülésképtelen az orosz légierő egy része

Szöveg: honvedelem.hu / MTI |  2009. február 7. 11:59

Mintegy 200 MiG-29 típusú vadászrepülőgép nem csupán harci feladatok végrehajtására nem alkalmas, de felszállni sem képes – ismerte be első ízben az orosz védelmi minisztérium a Kommerszant szerint.

Novemberben és decemberben két ilyen típusú gép is lezuhant egy szibériai egységnél. Szokás szerint az egész országban leállították e gépek repüléseit a balesetek okainak tisztázásig. Először januárban a helyi sajtó írt arról, hogy a vizsgálatok váratlan eredményre jutottak: az 1985-ben gyártott gépek lezuhanását a farrész elemeinek levegőben történt széttörése, azt pedig korrózió, illetve anyagkifáradás okozta.

Mindezt hivatalosan csak csütörtökön jelentették be, azzal, hogy a korrózió okait még vizsgálják.

Az orosz légierőnél a Kommerszant szerint összesen mintegy 650 vadászgép van hadrendben, közülük egy korábbi közlés szerint 291 MiG-29-es, s ezek közül mintegy 200 nem repül.

A MiG-29-eseket mintegy 2500 órányi repülésre, vagy 20 évi üzemelésre tervezték, ezt követően igen alapos vizsgálatok után – amelyeket rendszerint nem hajtanak végre – “élettartamuk" 1000 repülési órával meghosszabbítható.

Korábban mind a gyártók, mind a katonák sokszor felvetették annak lehetőségét, hogy a MiG-29-es gépek “élettartamát" 4000 órára, vagy 40 évre meghosszabbíthatnák, de a tényleges munkához nem kezdtek hozzá, s miközben a Szu-27-eseket és a MiG-31-eseket modernizálják, a MiG-29-esek korszerűsítésének tervét elvetették.

A gépeket már nem gyártják, az 1990 és 2000 közötti időszakban még szállítottak néhányat külföldre a szovjet időkben el nem készült gépek összeszerelését befejezve.

Most a Kommerszant szerint a védelmi minisztériumnak 34 darab MiG-29SzMT-t ígérnek, amelyeket nem vett át Algéria, de ezek nem pótolhatnak több száz kieső vadászgépet. A még kidolgozásra és kikísérletezésre váró ötödik generációs gépekre való átállást legkorábban 2020-2030-ra ígérik.

A MiG-29-es egyszemélyes vadászrepülőt a hetvenes években fejlesztették ki. A Kommerszant adatai szerint legnagyobb sebessége 2450 km/h, hordozhat legfeljebb hat irányítható levegő-levegő rakétát, egy 30 milliméteres ágyút, bombákat. Az orosz légierőnek 1983 és 1993 között szállították.