Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Repülőtábor leendő vadászpilótáknak

Szöveg: Szűcs László |  2010. július 14. 19:24

Már a szolnoki Tisza-hídról lehajtva jól látszik, hogy nagy a nyüzsgés a szandaszőlősi sportrepülőtéren. A levegőben egy repülőgép köröz, a fűvel borított rétről pedig egy másik emelkedik éppen a magasba. A „nagyüzem” nem véletlen, ezen a héten zajlik a pályára irányító repülőtábor harmadik turnusa. A honvedelem.hu fél napot töltött el a táborlakókkal.

Gyenge szellő lengeti meg a szandaszőlősi sportrepülőtér felszállópályája mellé felállított, piros-fehér színű szélzsákot. A szikrázó napsütésben éppen a szolnoki Honvéd Sportrepülő Egyesület szürkére festett ZLIN–43-as típusú kisrepülőgépe készülődik a felszállásra. Amint megkapja az engedélyt, a motor felpörög, és a négyszemélyes gép néhány másodperc múlva már a levegőben is van. A repülőben tapasztalt oktatóval utazó három fiatal az elkövetkező fél órában a várost és a környékét ismerheti meg madártávlatból.

1595904614
– Ezen a héten már a harmadik turnusához érkezett a pályára irányító repülőtábor – mondja Szakács Dávid táborvezető. Õ az, aki eddig minden táborban részt vett. Kezdetben táborlakóként, majd a táborozók ügyes-bajos dolgaiért felelős kísérőként, idén pedig felkérték a táborvezetői beosztás ellátása. Örömmel vállalta, így ő lett a felelős a repülés előkészítéséért, és megszervezéséért, sőt a kecskeméti és a szolnoki alakulatok illetékeseivel is ő tartja a kapcsolatot.

Mint elárulja: az MH Összhaderőnemi Parancsnokság Repülőfelkészítési Osztálya (RFO), és a HM Zrínyi Nonprofit Kft. szervezésében, 2002 óta minden nyáron megrendezett pályára irányító repülőtáborra idén is azokat a fiatal hölgyeket és urakat várták, akik kedvet éreznek a repüléshez, s esetleg az is megfordult már a fejükben, hogy a Magyar Honvédség vadászpilótái, helikoptervezetői lesznek.

A tábor célja ugyanis az, hogy a Magyar Honvédség kanadai repülőgép-vezető képző programjára, az NFTC-re (NATO Flying Training in Canada) toborozzon jelentkezőket. Ennek érdekében, az elmúlt nyolc esztendőben minden nyáron, több turnusban ismertették meg az érdeklődő fiatalokkal a repülés alapjait – mindezt már Nagy István ezredestől, az RFO parancsnokától tudom meg, aki elmondja azt is, hogy az elmúlt esztendőkben többen is jelentkeztek a repülőtáborból a képzésre.

Az elmúlt években húsz-húsz, idén azonban már csak turnusonként tizenöt fiatal kapott lehetőséget arra, hogy az egy hetes, bentlakásos táborban részt vehessen. Mint mindig, idén is nagy volt a túljelentkezés, a szervezőknek nehéz feladatot jelentett a választás. Ezúttal elsősorban a 18–21 éves korosztályból jelentkezők kaptak lehetőséget a részvételre. Mindennek az az oka – tájékoztat Nagy ezredes –, hogy az NFTC idén induló képzésére már „minden hely elkelt", a mostani pályára irányító repülőtáborban már a 2011-es kurzusra próbálnak jelentkezőket találni.

1595904614

Mint minden esztendőben, idén is a szolnoki Honvéd Sportrepülő Egyesület biztosítja a repülőgépeket a pályára irányító repülőtáborra. Két FALKE típusú, motoros vitorlázóval és egy ZLIN–43-as, négyüléses kisrepülőgéppel repültetik a lányokat és a fiúkat. Az oktatók az egyesület több évtizedes tapasztalattal rendelkező, már nyugállományú, illetve még ma is aktív katonái. Valamennyien szabadidejükben, illetve szabadságuk terhére vállalták el a feladatot.

– Ezen a héten öten vagyunk, s az időjárástól függően arra törekszünk, hogy a táborlakók minél több időt tölthessenek a levegőben – mondja Varga Béla alezredes, a szolnoki helikopterbázison települő Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem repülő-sárkányhajtómű tanszékének főiskolai docense, miközben éppen felszállni készül az egyik FALKE-val. A mellette ülő srác arcán nem látszik az izgalom, mint elárulja: szerencsére már nem ez az első alkalom, amikor motoros vitorlázóval emelkedik a magasba, s nagyon élvezi a repülés minden egyes percét. Bízik benne, hogy a magasban találnak egy „használható termiket", így kikapcsolhatják a motort, és hosszú ideig vitorlázhatnak, csendben figyelhetik az alattuk elsuhanó tájat.

Eközben a ZLIN is földet ér, s a hajtómű leállítása után előkészítik a tankolásra. A munkából természetesen a táborlakók is kiveszik a részüket. A technikai szünet azonban csak alig húsz percig tart, és a gép újra készen áll a repülésre. Ezúttal Pintér Sándor nyugállományú ezredes, a Honvéd Sportrepülő Egyesület elnöke köti be magát a pilótaülésbe, az éppen „soros" táborlakók pedig örülnek, hiszen nagy megtiszteltetés egy élő legendával repülni. „Sanyi bácsi" – ahogy az ezredest itt hívják – ugyanis nagyon sokak példaképe…

1595904615
Amikor mindhárom gép a levegőbe emelkedik, van lehetőség a földön maradt táborlakókkal beszélgetni. A Veszprém melletti Felsőőrsről érkezett Csontó Dorottya elárulja, hogy édesapja ismerősének a fia tavaly már járt itt a táborba, s ő mesélt arról, hogy milyen jó a hangulat Szolnokon. A táborba jelentkezés ellen a szüleinek nem volt kifogása, már csak azért sem, mert apukája vadászpilóta volt Pápán és Kecskeméten, s kimondottan örült annak, hogy lánya is a repülés szerelmese lett.

– Néhány hete kaptam egy e-mailt, amelyben értesítettek, hogy elfogadták a jelentkezésemet, és részt vehetek a repülőtábor harmadik turnusában. Nagyon örültem neki, de megmondom őszintén, arra számítottam, hogy katonás rend vár rám Szolnokon. Ráadásul még a szüleim is beijesztettek, amikor azt mondták, hogy készüljek fel a korai kelésre és a reggeli tornára – árulja el vidáman a 18 éves ifjú hölgy, akit társai csak Dorkának hívnak.

Megtudom tőle azt is, hogy szerencsére a jóslatokból semmi nem jött be, „igazán jó buli a tábor", sőt korán sem kell kelni és a torna is kimaradt a programból.

Dorka elárulja: korábban még soha életében nem repült, így egy életre szóló élmény volt számára, amikor a tábor első napjának délutánján egy FALKE-val a levegőbe emelkedett. Ráadásul a pilótaülésben az a „Kaszab Laci bácsi" ült, aki annak idején édesapja osztálytársa volt a főiskolán. A géppel egyébként egészen 1500 méter magasig fel tudtak emelkedni, s onnan hosszú időn keresztül vitorláztak, míg földet nem értek.

Mivel Dorka szeptembertől még csak a tizenkettedik évfolyamot kezdi meg a veszprémi Lovassy László Gimnáziumban, úgy véli, hogy van még „egy kevéske" ideje a pályaválasztáson gondolkodnia. Tervei között azonban szerepel a repülés is. Mint mondja: még az sem lehetetlen, hogy beadja a jelentkezését az NFTC-képzésre, aztán kis szerencsével akár ő lehet Magyarország első női vadászpilótája…

– Az egyik este felhívtam a szüleimet, s hosszan meséltem nekik az élményeimről. Mondtam, hogy Kecskeméten láttuk felszállni a Gripeneket, sőt egy AN–26-ossal is repültünk. Apukám nagyon büszke volt rám, és azt mondta nekem, hogy most már legalább tudom azt, hogy milyen is az az általa is sokat emlegetett kerozinszag – meséli nevetve Dorka.

A 24 éves Gál Gyula a Debreceni Egyetem végzős, műszaki menedzser szakos hallgatója. Mint mondja, ő már tavaly is itt

1595904615
volt Szolnokon, s nagyon tetszett neki az egy hetes program, így idén is megpályázta a jelentkezést. Egy kicsit meg is lepődött, amikor kiderült, hogy ismét szívesen látják.

– Tavaly az első turnusban voltam, amelyet szinte teljesen elmosott az eső, szinte alig tudtunk repülni. Idén eddig azonban nem lehet panasz időjárásra – említi Gyula, aki rettenetesen élvezte, amikor a Magyar Légierő egyik AN–26-osával repültek. Kecskemétről szálltak fel, majd Debrecen, Nyíregyháza és Békéscsaba érintésével jutottak vissza a szolnoki katonai repülőtérre. A legjobban pedig a Mi–24-es harci helikopterrel való repülést várja, hiszen ilyen típusú forgószárnyast eddig még nem látott élőben, viszont nagyon sokat olvasott már róla.

A Tiszafüred közelében található Nagyivánról érkezett fiatalember elárulja azt is, hogy már a tavalyi program után beadta jelentkezését az NFTC-programra. Sajnos eddig még nem jutott el az orvosi alkalmassági vizsgálatra, de nagyon bízik benne, hogy megfelel és néhány éven belül a Magyar Honvédség
vadászpilótája, vagy éppen helikopter-vezetője lehet.

Egymás után ismét földet ér a három gép, a délelőtti repülés ezzel véget ért, a program ebéd után folytatódik. A fiatalok elárulják: szerencsére semmi gond nincsen a kajával. Hasonlóan „zsír" az összes, repülésen kívüli program is, például a kecskeméti és a szolnoki repülőbázisok megismerése, valamint az RFO-n lévő szimulátorokkal való repülés. Mindenki egyetért abban is, hogy bőven lesz miről mesélni az iskolakezdés után az osztálytársaknak.

1595904615
 

1595904615
 

1595904615
 

1595904616
 

1595904616
 

1595904616
 

1595904616
 

1595904616
 

1595904617
 

1595904617
 

1595904617
 

1595904617
 

1595904617
 

Fotó: Szűcs László