Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Új helikopterek az oroszoknál

Szöveg: JETfly Magazin/honvedelem.hu |  2008. december 30. 7:49

Moszkvában hivatalosan is ismertették a közeljövőben rendszeresítésre kerülő orosz katonai helikopterek típusait, melyekkel az évek óta húzódó állami tesztek még csak most fejeződtek be.

Az elkövetkező négy évben a légierő illetve a csapatrepülő alakulatok 100 új kiképző és harci gépet kívánnak rendszeresíteni. A régi-új gépek sorában elsőként a kiképző-futár feladatokra szánt Anszat-U említhető meg, ugyanakkor bemutatásra került egy Mi-8 MTV5-ös helikopter is. A rendkívül hosszúra sikeredett fejlesztést és tesztelést követően rendszeresítésre alkalmasnak nyilvánították a Mi-28N jelű harci helikoptert is.

A másik, szintén rendszeresítésre kerülő gép a konkurens Kamov Ka-50 kétüléses változata, a Ka-52-es.

Az Anszat-U gépet már egy ideje exportálják, de a most bemutatott verziót a légierő igényei szerint alakították át. A könnyű, nagy számban kompozit elemeket is tartalmazó konstrukció műszerfala egyszerű kivitelű, a ma már elmaradhatatlan többfunkciós LCD kijelzőket a hagyományos körskálás/mutatós műszerek egészítik ki. A forgószárny bekötése illetve maga a rotoragy egyszerű kivitelű, talán csak a különös átlapolásos megoldás méltó említésre.

A Mi-8 MTV5-ös helikopterből már 6 darab készen van és további hatot az év végéig adnak át, ám az itt bemutatott példány nem rendelkezett sem beépített terepkövető, vagy időjárás-felderítő radarral, sem a már korábbról ismert duplikált éjjellátó optikai rendszerrel, de még korszerű navigációs berendezésekkel sem. A műszerfala teljesen hagyományos kivitelű volt.

A Mi-28-asnak két példánya is ki volt állítva, de, hogy ne legyen egyszerű a kép, mindjárt kétféle kivitelben.

Az eddig Mi-28N-ként ismert és az amerikai AH-64D Longbow Apache-hoz hasonlóan 360-fokos látószögű radarral szerelt gép mellet kiállított másik gép szintén a Mi-28N megjelölést viselte, de az Arbalet radar nélkül. És pont ez az utóbbi kivitel az, ami rendszeresítésre kerül. Így az N jelölés elveszti egyik fő jelentését, igaz, az orrészben elhelyezett Zenyit infravörös/televíziós elektro-optikiai komplexum itt is alkalmazásra kerül, tehát az éjszaki feladat végrehajtás ezzel a változattal is megoldható. A mm-es hullámsávban működő Arbalet radar a 2009-től induló Mi-28NM gépek tartozéka lesz. A hosszú fejlesztés ellenére egyébként még mindig csak 9 gép repül Torzsokban, a légierő kísérleti alakulatánál.