Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Tíz híres hadihajó, amely a tenger fenekén végezte

Szöveg: Kovács Dániel |  2014. június 7. 10:50

E heti tízes listánkban olyan híres hadihajókat gyűjtöttünk össze, amelyek hosszabb-rövidebb idő után, tengeri csatában vagy egyéb okokból kifolyólag hullámsírban végezték. A szokásokhoz híven szigorúan szubjektív szempontok alapján válogattunk.

El sem hagyta a kikötőt, máris elsüllyedt

A Vasa nevű svéd hadihajónak nem adatott meg, hogy tengeri csatában részt vegyen, sőt még azt a kikötőt sem tudta elhagyni, ahol vízre bocsátották. A hatalmas hadihajó építését 1526-ban rendelte el Gusztáv Adolf, aki meg akarta szerezni a lengyel trónt és úgy vélte, szüksége van egy akkora hadihajóra, amelynek tűzereje egymagában felér a teljes lengyel flotta tűzerejével. A király maga is részt vett a hajó tervezésében, ami nagy hiba volt, mert míg Gusztáv Adolf királyi teendőit kiválóan látta el, a hajóépítésnek nem volt avatott szakértője. A munka közben többször is változtatásokat eszközölt, mivel mind nagyobb és nagyobb hajó képe lebegett a szeme előtt. Az sem segítette a munkát, hogy a fő hajóépítő mester, a dán Henrik Hybertsson megbetegedett és meghalt az építés közben, így tapasztalatlan tanítványára maradt a hajó elkészítése. A korabeli hajóépítésben ugyanis nem alkalmaztak tervrajzokat, hanem a mester fejében volt a terv, és ő irányított mindent. A változtatásokkal azonban a hajó egyensúlya felbomlott, a hasában lévő ballasztkövek már nem voltak képesek ellensúlyozni a magas és nehéz felépítményt. Az alsó ágyúfedélzet is módosult: a nagyobb kaliberű ágyúkhoz nagyobb lőréseket építettek. Voltak, akiknek feltűnt néhány probléma a tesztek alatt, ám azt senki nem vállalta, hogy a királynak is beszámol róluk. Ennek katasztrofális eredménye lett − a szélességéhez képest túl hosszú és túl magas hajó a vízre bocsátását követően kevesebb mint ezerháromszáz méter megtétele után elsüllyedt a stockholmi kikötőben, ötven matróz halálát okozva.

1595973347

A szélességéhez képest túl hosszú és túl magas hajó a vízre bocsátása után elsüllyedt

A magyar haditengerészet büszkesége volt

1912-ben, a háborúra készülve indult meg a Szent István csatahajó, az egyetlen magyar építésű Dreadnought osztályú hadihajó építése. Az első királyunkról elnevezett hadihajó mintegy százötven méter hosszú volt, húszezer tonna vízkiszorítással. Bár a nagyhatalmak rendelkeztek némileg modernebb csatahajókkal, a páncélozott, három gépfegyvertoronnyal is ellátott Szent István az osztrák–magyar flotta legveszélyesebb vízi egységeinek egyike volt. Bár már 1915 novemberétől szolgálatban állt, a háború java részét Pola kikötőjében töltötte, ahol leeresztett horgonnyal a légvédelem terén hasznosították. Első – és egyben utolsó – útjára 1918 júniusában indult el. Ekkor Horthy Miklós ellentengernagy egy merész akciót szervezett, hogy áttörje az Otrantói-szorosban felállított szövetséges hajózárat és a Monarchia flottája kitörjön a Földközi-tengerre. Az akció nem sikerült, az osztrák–magyar flotta büszkeségét pedig 1918. június 10-én elsüllyesztették az olasz királyi haditengerészet torpedós motorcsónakjai.

1595973348

A páncélozott, három gépfegyvertoronnyal is ellátott Szent István az osztrák–magyar flotta legveszélyesebb vízi egységeinek egyike volt

Az első bevetésén elsüllyedt

Hitler már a megépítése közben azt számolgatta, mennyi U-Bootot lehetett volna az árából megépíteni − nem is váltotta be a hozzá fűzött vérmes reményeket a Bismarck. A csatahajót azzal a szándékkal hozták létre, hogy erős páncélzata és lenyűgöző fegyverarzenálja segítségével ne találjon méltó ellenfelet a szövetségesek flottájában. Elsősorban konvojok megsemmisítése lett volna a feladata és természetesen a tengeri fölény kivívása, melyhez az angolok makacsul ragaszkodtak. A német mérnökök nem fukarkodtak semmiben. A hajót kereken ötvenezer tonna vízkiszorításúra tervezték, hossza kétszázötvenkét, szélessége pedig több mint harminchat méter volt. A hatalmas méretek rendkívül jó torpedó elleni védelmet biztosítottak, és a csatahajót az egyik legstabilabb lövegplatformmá tették. Az elsüllyeszthetetlennek vélt óriás mégis belefutott egy végzetes találatba, méghozzá az első bevetésén. A sikert sikerre halmozó Bismack a csatában két helyen is sérülést szenvedett, torpedóvető repülőgépek a kormányművét is eltalálták, majd az irányíthatatlan hajót az angol flotta hosszas ütközet után elsüllyesztette.

1595973348

A Bismarck nem váltotta be a hozzá fűzött vérmes reményeket

Kora egyik legnagyobb hadihajója volt

Az északi hétéves háborúban, vagy ahogy emlegetni szokták, a háromkorona-háborúban süllyedt el a svédek legnagyobb hadihajója, a Mars, amely százhét ágyújával és nyolcszáz fős legénységével sokkal nagyobb volt, mint a korábban említett, szerencsétlenül járt Vasa, és nemcsak a skandináv ország flottáján belül döntött rekordot méretével. A hadihajó egyéves szolgálat után süllyedt el, a dán és lübecki flotta elleni ütközetben. Két napon át tartó heves tűzpárbaj során annyi lövedék csapódott a hajótestbe, amennyit már ez a monstrum sem tudott elviselni. A hadihajó lángra kapott, majd elsüllyedt. Napjainkban a közel négyszázötven éves hajóroncs kincsvadász búvárok kedvelt célpontja, akiknek nemrég sikerült felszínre hozniuk néhány igen értékes leletet is, melyek között az 1560−1568 között uralkodó XIV. Erik svéd király idejéből származó, igen jó állapotban fennmaradt ezüstpénz is akadt.

1595973348

A hadihajó egyéves szolgálat után süllyedt el, a dán és lübecki flotta elleni ütközetben

Nem volt olyan hosszú életű, mint a névadója

Csaknem száz éve pihen a tenger fenekén a Montenegró és Horvátország határán lévő öböl 43 méteres mélységében az S.M.S. Kaiser Franz Joseph, az Osztrák–Magyar Monarchia haditengerészetének védett cirkálója, az I. Ferenc József-osztály névadó hajója. A torpedócirkálót olcsó fegyverrendszerekkel látták el és partvédelmi feladatokra tervezték. Bár a hajót 1889-ben bocsájtották vízre, a huszadik század elején már elavultnak számított, ezért „Sterneck szardíniásdobozaként" emlegették. Az első világháború végén a cirkáló a franciák hadizsákmánya lett, akik munícióraktárként használták. A lefoglalt osztrák–magyar hajók lőszerkészletét halmozták fel rajta. A gondatlan francia matrózok azonban egy tengeri vihar alatt mindkét horgonyt felhúzva felejtették, így a túlterhelt hajó leszakadt a kikötőbakokról, elsodródott, és végül tizenhét tengerésszel a fedélzetén felborult, majd elsüllyedt.

1595973348

Francia matrózok gondatlansága miatt süllyedt el egy viharban

Korának legnagyobb vihara süllyesztette el

Az eredetileg hetven ágyúval felszerelt HMS Resolution az angol hadflotta zászlóshajója volt. 1667. december 6-án készült el a harwichi hajógyárban. Pályafutása során harcolt a kalózok elleni expedíciókban, majd németalföldi hajókkal is konfliktusba került, ami nem mellesleg a harmadik holland háború kitöréséhez vezetett. A büszke zászlóshajót 1703-ban érte utol a végzet, amikor alig másfél kilométerre Prevensay Baytől lecsapott rá a korszak legnagyobb vihara, az a „Nagy Vihar", amely a feljegyzések szerint Anglia azon területén mintegy nyolcezer ember halálát okozta. A vihar a hajót nekicsapta egy part menti földnyelvnek, a víz is elkezdett betörni az összevissza hánykódó hajótestbe, így valódi csoda, hogy a legénység ki tudott menekülni, mielőtt az elsüllyedt.

1595973348

Korának legnagyobb vihara süllyesztette el


A Pearl Harborban meggyilkolt áldozatok jelképévé vált

A huszadik század elején bocsájtották vízre az Egyesült Államokban a USSArizona csatahajót. A Pennsylvania osztályba tartozó hajó kimaradt az első világháborúból, a másodikban azonban utolérte a vég. Ekkor, vesztére Pearl Harborban tartózkodott, Amerika csendes-óceáni flottájának a kikötőjében. 1941. december 7-én Japán hadüzenet nélkül megtámadta a kikötőt. A USS Arizonát a japán támadás első hullámában találta el egy zuhanóbombázó, és egyik páncéltornyát is találat érte. A hajón fellángolt a tűz, amit már nem lehetett eloltani, mivel a balszerencse sújtotta hajó süllyedés közben megrongálta a kikötő oltásra hivatott berendezését. A felrobbanó lőszerraktár megpecsételte a hajó sorsát, amely rövid időn belül elsüllyedt. A sekély vízben jól látható, megfeneklett csatahajóra látogatóközpont települt, így napjainkban emlékműként üzemel.

1595973349

Az Arizona ma emlékműként üzemel

Nyugdíjazták, végül mégis csatában süllyedt el

1909-ben gyártották, megjárta az első világháborút is a USS Utah, az USA tengerészetének Florida osztályú csatahajója. A második világháború kitörésekor már igencsak elavultnak számított, ezért úgy döntöttek, hogy leszerelik róla a fegyverzetet és célpontnak használják. A több mint ötszáz láb hosszú hadihajó azonban mégsem mehetett nyugdíjba, így nem tesztelés alatt álló hajók célpontja lett, hanem a Pearl Harbourt megtámadó japánoké. A hajó végzetes torpedótalálatot kapott, amely annyira sikeres volt, hogy alig egy perc alatt hullámsírba küldte a veterán csatahajót ötvennyolc emberrel a fedélzetén. A megmaradt hajóroncs ma is megtekinthető, de csak engedéllyel és katonai kíséret mellett.

1595973349

A megmaradt hajóroncs ma is megtekinthető, de csak engedéllyel és katonai kíséret mellett


Civil hajó volt, de részt vett a háborúban

Noha az RMS Lusitania a cikkben szereplő hadihajók között kakukktojásnak számít, mivel utasszállítónak készült, mégis részt vett az első világháborúban. A hajót 1904-ben kezdte el építtetni a brit Cunard Line társaság, mely vetélytársait akarta túlszárnyalni a méretbeli rekordokat megdöntő hajóval. A gőzös 1907 szeptemberében indult el először Liverpoolból New York felé – ezt a távot nyolc év alatt több mint kétszázszor megtette. Miután kitört az első világháború, az Admiralitás potenciális segédcirkálóként jegyzékbe vette a Lusitaniát, ám a hajóhoz gyártott lövegek végül sosem kerültek a fedélzetre. A hajó utolsó útján a legénységgel együtt csaknem kétezren tartózkodtak, köztük magas rangú politikusok, sikeres üzletemberek, művészek és tudósok is vállalkoztak a kockázatos útra. A kapitány az előírásoknak megfelelően hajózott a háborús zónában, megkettőzte az őrszemélyzetet, elsötétítette a hajót, amely azonban csak lassan tudott haladni a sűrű köd miatt, kényelmes célpontot biztosítva a német U–20-as sorszámú tengeralattjárónak. Az U-Boot 1915. május 7-én torpedózta meg a Lusitaniát, mely az orrán szenvedett sérülést, majd egy második robbanást követően süllyedni kezdett. Berlin a támadás kapcsán arra hivatkozott, hogy az óceánjáró fegyvereket szállított, így a Lusitania megsértette a nemzetközi jogot. Utólag bebizonyosodott, hogy nem tévedett a német haditengerészet, a gőzös mintegy százhetvenhárom tonna hadianyagot, többek között töltényeket, gránátokat és gyutacsokat szállított.

1595973349

Utólag bebizonyosodott, valóban szállított fegyvereket a Lusitania

Megtalálták Kolumbusz híres hajóját

Aligha akad valaki, aki ne hallott volna a Santa Mariáról, Kolumbusz Kristóf zászlóshajójáról, melynek fedélzetéről a híres felfedező először látta meg az Újvilágot. A huszonöt méter hosszú, háromárbocos karakk volt az expedíció vezérhajója. A hajó azonban zátonyra futott valahol a Karib-tengeren. Idén röppent fel a hír, miszerint a szakemberek úgy vélik, hogy megtalálhatták a legendás vízi jármű roncsait Haiti északi partjainál. Pontosabban a roncs azon darabjait, amelyek a víz alatt maradhattak, hiszen a zátonyra futott Santa Maria gerendáit Kolumbusz felhasználta La Navidad erődjének építésekor. Az erődítmény áldozatául esett a hódítók távozását szorgalmazó helyi őslakosok támadásának, így sem a hajóból, sem a belőle épített erődből nem maradt sok feltárni való.

1595973349

A Santa Maria gerendáit Kolumbusz felhasználta La Navidad erődjének építésekor

(Korábbi Top 10-es összeállításainkat ide kattintva olvashatják!)