Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A flottára várva…

Szöveg: Szűcs László |  2008. február 21. 12:08

A németországi Ramstein, illetve a romániai Constanca is pályázott, ám a döntéshozók határozata értelmében a pápai katonai repülőtér lesz a NATO légi szállító flottájának bázisa. A három-négy, Boeing C–17 Globemaster III. típusú repülőgépekből álló, stratégiai légi szállítású flotta első gépe a tervek szerint még az idén ősszel megérkezik a magyar katonai légi bázisra.

Pápán, e 33 ezer lakost számláló, a Bakony és a Kisalföld
találkozásánál fekvő, többségében barokk stílusban épült kisvárosban
természetesen óriási várakozás előzi meg a hatalmas gépek érkezését:
nemcsak a katonák, hanem a lakosok is bíznak benne: a környék
fellendülésének záloga lehet a NATO alakulat Pápára költöztetése. A
honvedelem.hu helyszíni riportja.

– Csak aztán nehogy úgy járjunk, mint a taszáriak tíz éve. Somogyországban sokan arra számítottak, hogy az amerikaiak érkezésével eljön a Kánaán, aztán nagyot koppantak. A kis faluban szinte semmi sem változott, a katonákat pedig alig látták, hiszen bezárkóztak a laktanyába – mondja Pápa Borsosgyőr nevet viselő városrésznek egyik „vendéglátóipari egységében" a csapos hölgy, miközben kiszolgálja a presszóba betérő törzsvendéget. A hatvan év körüli úr egyetértően bólogat, majd megszólal: a környéken nem félnek attól, hogy veszélyt hozna a lakosokra az ide települő szállító-repülőgépezred. Sőt bíznak benne, hogy kicsit jobb lesz nekik. Mármint anyagilag… Éppen ezért sokan felajánlották bérleménynek a házukat, remélve, hogy a gépekkel együtt érkező, a kiszolgálást és a karbantartást végző katonák náluk laknak majd.

Hasonlóan gondolkodnak a városrész határában lévő, még jelenleg is épülő lakópark tulajdonosai is. Igény esetén negyvenöt család szállása oldódna meg itt, alig öt kilométerre a katonai repülőtértől. Mégpedig luxus körülmények között, hiszen a 120 négyzetméteres ingatlanok, kerítéssel elzárt területen fekszenek, ahova csak egy ujjlenyomat-azonosítóval működő beléptető rendszert használva lehet bejutni… Persze nem ez az egyetlen lakópark, amelyik számít a katonákra, a környéken még legalább két, jelenleg is épülő beruházás tulajdonosai szeretnék magukhoz csábítani a hamarosan érkező külföldieket.

Már az idén landol az első gép

– Az elmúlt néhány hónapban elkészítettünk egy ingatlan adatbázist, amelyet már ki is juttattunk a bázisrepülőtérre települő

1595873441
ezred költözését elősegítő csoportnak – ezt már Domonkos Miklós ezredestől, az MH Pápa Bázisrepülőtér parancsnokától tudom meg. Az adatbázisba egyébként a településen és a város hatvan kilométeres körzetében található, s a tulajdonosok által bérlésre felajánlott ingatlanok leírását és fényképeit tették bele. A szállító-repülőgép flottát működtető tizenöt nemzet szakértői ez alapján ki tudják majd választani, hogy saját katonáik számára hol bérelnek lakásokat, házakat. Egyébként a tervek szerint a C–17-esekkel együtt mintegy 200-250 család érkezik Magyarországra, s az ő elhelyezésüket kell megoldani.Természetesen a döntésben nemcsak a lakás minősége számít, hiszen a külföldi katonák gyermekei számára a megfelelő iskolákat is meg kell találni. Pápán erre a célra a Petőfi Gimnáziumot ajánlották fel, az alapfokú oktatási intézményekben pedig multikulturális, többnyelvű osztályokat szeretnének létrehozni.

Amíg a programban résztvevő nemzetek szállásokról döntenek, addig a pápai bázisrepülőtéren már az elkövetkező néhány hónap feladatait tervezik. Január végén a laktanyában vizsgálódtak a NATO és a Boeing cég képviselői. Ekkor alkották meg azt az ütemtervet, amely októberig részletezi a még végrehajtandó feladatokat. A Heavy Airlift Wing névre hallgató, NATO légi szállítási ezrednek ugyanis október elejére el kell érnie a kezdeti műveleti képességet. Vagyis készen kell állnia az első szállítógép fogadására. Hiszen a tervek szerint az első C–17-es november közepén készül el a Boeing gyárban, s néhány nappal később már landol is a pápai betonon.

Szükséges felújítások

1595873441
Domonkos ezredes elmondja: az ütemterv szerint, az első, 40-60 fős, külföldi katonákból és a Boeing gyár szakembereiből álló csoport június végén, rosszabb esetben július elején érkezik Pápára. Õk teremtik majd meg a többiek számára az ideális munkafeltételeket.
Természetesen ehhez szükséges még a laktanyai infrastruktúra fejlesztése is. Például, fel kell építeni egy hangárt, amelyben a földi személyzet kulturált körülmények között végezheti a hatalmas gép (később gépek) karbantartását, szerelését. Emellett néhány épület felújítása is szükséges, hiszen az itt dolgozók számára irodahelyiségeket is ki kell alakítani. Ugyancsak felújításra vár a bázist körbevevő kerítés, a laktanya egészségügyi központja, a tornaterem és a konyha-étkezde is. Utóbbit alkalmassá kell tenni arra, hogy többfajta, változatos menüt kínáljon a bázisra települő katonáknak. A tornateremben pedig a kulturált szabadidő eltöltésének lehetőségét kívánják megteremteni, a jelenlegi állapot ugyanis nem eu-konform.

Természetesen egészségügyi központja jelenleg is van a bázisrepülőtérnek, ám egy olyan épületben, amelyik nem alkalmas

1595873441
a jelenleginél nagyobb létszám ellátására, így szükséges a légi bázis korábbi, gyengélkedőként funkcionáló épületének rekonstrukciója. Az egészségügyi ellátás amúgy is kardinális kérdése a NATO-flotta Pápára telepítésének. Domonkos ezredestől megtudom: a tervek szerint három lépcsős lesz az ide települő külföldi katonák orvosi ellátása. Az úgynevezett alapellátást a laktanyán belül kapják majd meg. A szükséges szakorvosi vizsgálatokat a pápai kórházban végzik el, míg komolyabb esetekben a győri és veszprémi kórházak, valamint a budapesti Állami Egészségügyi Központ áll majd a NATO bázison szolgálatot teljesítők rendelkezésére.
Szerencsére az említetteken kívül nincsen szükség más, komolyabb infrastrukturális beruházásra, hiszen a NATO Biztonsági Beruházási Programja (NATO Security Investment Programme – NSIP) keretében néhány évvel ezelőtt felújították a repülőtér több, létfontosságú biztonsági berendezését is. A befogadó nemzeti támogatás (Host Nation Support – HNS) részeként megújult a repülőtér teljes fénytechnikája, és vészelfogó rendszere. Emellett NATO-kompatibilis hangárt és üzemanyag lefejtő állomást alakítottak ki, valamint egy, a 21. század minden igényének megfelelő közelkörzeti radart is beüzemeltek a repülőtéren. Ez utóbbi egyébként csak alig néhány hónapja működik.

Háromszáz új munkahely

1595873441
Természetesen a nagyobb beruházások mellett néhány kisebb változtatás is szükséges a katonai repülőtéren. Például, szükséges az őrzés-védelem átalakítása és néhány új típusú, 24 órán keresztül működő szolgálatot is létre kell hozni. A Pápán állomásozó szállító-repülőgépek ugyanis szélsőséges esetben akár a parancs kézhezvételétől számított egy órán belül a levegőbe kell emelkedniük. Ehhez pedig szükséges a folyamatosan dolgozó rakodó, targoncás, vagy éppen jégtelenítő csoport, illetve a tűzoltó szolgálat is. Mindehhez persze elengedhetetlenek a jelenleginél modernebb rakodó berendezések, üzemanyagtöltő-gépjárművek és tűzoltóautók is. E technikai eszközök egy része azonban várhatóan már néhány hónapon belül megérkezik Pápára.

– Számításaink szerint mindez háromszáz új, szerződéses katonai, illetve polgári alkalmazotti munkahelyet teremt a repülőtéren – árulja el Domonkos Miklós ezredes, hozzátéve: az állománytábla módosítást már elkészítették, annak jóváhagyására várnak, s ezután azonnal megkezdik meg az új munkatársak „toborzását".
Pillanatnyilag úgy tűnik, hogy a bázisrepülőtér állománytáblájában megjelenő háromszáz beosztás mellett még közel harminc, új munkahely is teremtődik a NATO flotta Pápára költöztetésével. A Boeing cég képviselői ugyanis megkeresték a Közép-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ pápai kirendeltségét. E találkozón jelezték, hogy a Magyarországra telepítendő C–17-esek mellé 27, speciális végzettséggel rendelkező, szerelő, és karbantartást végző szakembert szeretnének alkalmazni. Persze a kirendeltség vezetője, Czeiner Zoltán tisztában van vele, hogy ilyen végzettségekkel kevesen rendelkeznek a kisvárosban. Így az is előfordulhat, hogy a meghirdetett állásokra az ország másik végéből találnak majd alkalmas jelentkezőt.
Domonkos ezredes szerint azonban a szállító-repülőgépeket gyártó cégnek az a szándéka, hogy saját alkalmazásban lévő szakembereit idővel magyar munkavállalókra cseréli le, így várható, hogy előbb-utóbb több új állásra is keresnek majd jelentkezőket a városban és környékén.


Javuló gazdasági pozíció

– Mindenképpen a város presztízsét növeli, hogy a németországi és a romániai katonai bázisok helyett a NATO ide helyezi

1595873441
szállító-repülőgép flottáját. Pápáról tudni kell, hogy mindig is diák, és katonaváros volt, könnyen befogadta az idegeneket, most sem lesz ez másképp – mondja dr. Kovács Zoltán. Pápa polgármestere – aki egyben a térség országgyűlési képviselője is – úgy véli, hogy a város számára több előnnyel is jár a repülőtér felfejlesztése. A külföldi katonák városba, illetve környékbe településével ugyanis hosszú távon extra kereslet jelenik meg, ami növelheti az itteni vállalkozások bevételét, azaz erősíti a település gazdasági pozícióját. Emellett pedig a kormány arra is garanciát vállalt, hogy 2010-ig felújítja és korszerűsíti a város és az M1-es autópálya közötti 83-as számú főutat, vagyis jobb közlekedési feltételeket teremt, amely ugyancsak előnyös a városban lakóknak is.
A túlzott várakozásoktól azonban mindenkit óv a polgármester, hiszen a külföldi katonák pápai repülőtérre költözésével nem oldódik meg minden probléma a városban. Sőt, újra érzékelhető lesz a „reptéri zaj", hiszen a jelenleginél több „mozgás" várható a repülőtéren. Persze ez a zajhatás közel sem lesz akkora, mint a korábbi évtizedekben, amikor a város fölött rendszeresen szálltak el a hadsereg különböző típusú vadászrepülőgépei…

1595873441
– A pápai rendőrség is létszámnöveléssel készül a NATO szállítórepülőgép-flotta érkezésére, s az ebből adódó feladatnövekedésre – tudom meg dr. Töreki Sándor alezredes, városi rendőrkapitánytól. Az illetékesek a tervek szerint, hamarosan elfogadják az új állománytáblát, amely szerint egy új osztállyal, vagyis 25 fővel növekszik a kapitányság létszáma. Ez az osztály kifejezetten a leendő NATO-bázissal kapcsolatos feladatokat látná el. Azaz gyakrabban járőröznek majd a rendőrök a laktanya közelében, s az ide települő katonák által bérelt ingatlanok környékén. Mivel a repülőtér egyben nemzetközi határátkelő is lenne, a kapitányság tervei szerint kettő-három, egykoron határőrként szolgáló rendőr állandóan a repülőtéren tartózkodna a szükséges határőrizeti és határrendészeti feladatok azonnali ellátása érdekében. (A polgármester szerint, mindehhez elengedhetetlen a városi vámhivatal bővítése is.) Persze, ha „erősítés" szükséges, a többiek tíz percen belül beérkezhetnének a laktanyába. A városi kapitány szerint a nagyobb rendőri létszám a városiak biztonságérzetét is növelni fogja, hiszen a pápaiak jóval több járőrt láthatnak majd az utcákon.

Színesebbé váló város

Töreki alezredestől megtudom: a pápai rendőrkapitányság létszámának növelésével egy időben ugyancsak gyarapodik a

1595873442
Veszprém megyei Rendőr-főkapitányság közterületi állománya is. Ez a lépés azért szükséges, mert a külföldi katonák első csoportjának megérkezése után a laktanyát kiemelt biztonsági fokozatúnak minősítik majd.
A rendőrkapitány úgy véli, hogy a nemzetközi kontingens Pápára településével várható néhány, a városban mindeddig nem jellemző bűncselekmény-típus megjelenése is. Emellett pedig a szórakozóhelyekhez köthető bűncselekmények, illetve a külföldiek sérelmére elkövetett erőszakos cselekmények növekedése is várható.

A NATO flotta Pápára helyezése tavaly novemberben vált biztossá. Azóta dr. Töreki Sándor többször is megkérdezte járőreit: miként vélekednek az emberek a repülőtér felfejlesztéséről. Szerencsére a városban nagyon kevesen tartanak attól, hogy veszélyesebb lesz az élet a katonák megérkezése után. Inkább azt vallják, hogy jelenlétükkel a jelenleginél „színesebb", kulturálisan sokrétűbb lesz a város.

Fotó: Galovtsik Gábor