A flottára várva…
Szöveg: Szűcs László | 2008. február 21. 12:08A németországi Ramstein, illetve a romániai Constanca is pályázott, ám a döntéshozók határozata értelmében a pápai katonai repülőtér lesz a NATO légi szállító flottájának bázisa. A három-négy, Boeing C–17 Globemaster III. típusú repülőgépekből álló, stratégiai légi szállítású flotta első gépe a tervek szerint még az idén ősszel megérkezik a magyar katonai légi bázisra.
Pápán, e 33 ezer lakost számláló, a Bakony és a Kisalföld
találkozásánál fekvő, többségében barokk stílusban épült kisvárosban
természetesen óriási várakozás előzi meg a hatalmas gépek érkezését:
nemcsak a katonák, hanem a lakosok is bíznak benne: a környék
fellendülésének záloga lehet a NATO alakulat Pápára költöztetése. A
honvedelem.hu helyszíni riportja.
– Csak aztán nehogy úgy járjunk, mint a taszáriak tíz éve. Somogyországban sokan arra számítottak, hogy az amerikaiak érkezésével eljön a Kánaán, aztán nagyot koppantak. A kis faluban szinte semmi sem változott, a katonákat pedig alig látták, hiszen bezárkóztak a laktanyába – mondja Pápa Borsosgyőr nevet viselő városrésznek egyik „vendéglátóipari egységében" a csapos hölgy, miközben kiszolgálja a presszóba betérő törzsvendéget. A hatvan év körüli úr egyetértően bólogat, majd megszólal: a környéken nem félnek attól, hogy veszélyt hozna a lakosokra az ide települő szállító-repülőgépezred. Sőt bíznak benne, hogy kicsit jobb lesz nekik. Mármint anyagilag… Éppen ezért sokan felajánlották bérleménynek a házukat, remélve, hogy a gépekkel együtt érkező, a kiszolgálást és a karbantartást végző katonák náluk laknak majd.
Hasonlóan gondolkodnak a városrész határában lévő, még jelenleg is épülő lakópark tulajdonosai is. Igény esetén negyvenöt család szállása oldódna meg itt, alig öt kilométerre a katonai repülőtértől. Mégpedig luxus körülmények között, hiszen a 120 négyzetméteres ingatlanok, kerítéssel elzárt területen fekszenek, ahova csak egy ujjlenyomat-azonosítóval működő beléptető rendszert használva lehet bejutni… Persze nem ez az egyetlen lakópark, amelyik számít a katonákra, a környéken még legalább két, jelenleg is épülő beruházás tulajdonosai szeretnék magukhoz csábítani a hamarosan érkező külföldieket.
Már az idén landol az első gép
– Az elmúlt néhány hónapban elkészítettünk egy ingatlan adatbázist, amelyet már ki is juttattunk a bázisrepülőtérre települő
Amíg a programban résztvevő nemzetek szállásokról döntenek, addig a pápai bázisrepülőtéren már az elkövetkező néhány hónap feladatait tervezik. Január végén a laktanyában vizsgálódtak a NATO és a Boeing cég képviselői. Ekkor alkották meg azt az ütemtervet, amely októberig részletezi a még végrehajtandó feladatokat. A Heavy Airlift Wing névre hallgató, NATO légi szállítási ezrednek ugyanis október elejére el kell érnie a kezdeti műveleti képességet. Vagyis készen kell állnia az első szállítógép fogadására. Hiszen a tervek szerint az első C–17-es november közepén készül el a Boeing gyárban, s néhány nappal később már landol is a pápai betonon.
Szükséges felújítások
Természetesen ehhez szükséges még a laktanyai infrastruktúra fejlesztése is. Például, fel kell építeni egy hangárt, amelyben a földi személyzet kulturált körülmények között végezheti a hatalmas gép (később gépek) karbantartását, szerelését. Emellett néhány épület felújítása is szükséges, hiszen az itt dolgozók számára irodahelyiségeket is ki kell alakítani. Ugyancsak felújításra vár a bázist körbevevő kerítés, a laktanya egészségügyi központja, a tornaterem és a konyha-étkezde is. Utóbbit alkalmassá kell tenni arra, hogy többfajta, változatos menüt kínáljon a bázisra települő katonáknak. A tornateremben pedig a kulturált szabadidő eltöltésének lehetőségét kívánják megteremteni, a jelenlegi állapot ugyanis nem eu-konform.
Természetesen egészségügyi központja jelenleg is van a bázisrepülőtérnek, ám egy olyan épületben, amelyik nem alkalmas
Szerencsére az említetteken kívül nincsen szükség más, komolyabb infrastrukturális beruházásra, hiszen a NATO Biztonsági Beruházási Programja (NATO Security Investment Programme – NSIP) keretében néhány évvel ezelőtt felújították a repülőtér több, létfontosságú biztonsági berendezését is. A befogadó nemzeti támogatás (Host Nation Support – HNS) részeként megújult a repülőtér teljes fénytechnikája, és vészelfogó rendszere. Emellett NATO-kompatibilis hangárt és üzemanyag lefejtő állomást alakítottak ki, valamint egy, a 21. század minden igényének megfelelő közelkörzeti radart is beüzemeltek a repülőtéren. Ez utóbbi egyébként csak alig néhány hónapja működik.
Háromszáz új munkahely
– Számításaink szerint mindez háromszáz új, szerződéses katonai, illetve polgári alkalmazotti munkahelyet teremt a repülőtéren – árulja el Domonkos Miklós ezredes, hozzátéve: az állománytábla módosítást már elkészítették, annak jóváhagyására várnak, s ezután azonnal megkezdik meg az új munkatársak „toborzását".
Pillanatnyilag úgy tűnik, hogy a bázisrepülőtér állománytáblájában megjelenő háromszáz beosztás mellett még közel harminc, új munkahely is teremtődik a NATO flotta Pápára költöztetésével. A Boeing cég képviselői ugyanis megkeresték a Közép-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ pápai kirendeltségét. E találkozón jelezték, hogy a Magyarországra telepítendő C–17-esek mellé 27, speciális végzettséggel rendelkező, szerelő, és karbantartást végző szakembert szeretnének alkalmazni. Persze a kirendeltség vezetője, Czeiner Zoltán tisztában van vele, hogy ilyen végzettségekkel kevesen rendelkeznek a kisvárosban. Így az is előfordulhat, hogy a meghirdetett állásokra az ország másik végéből találnak majd alkalmas jelentkezőt.
Domonkos ezredes szerint azonban a szállító-repülőgépeket gyártó cégnek az a szándéka, hogy saját alkalmazásban lévő szakembereit idővel magyar munkavállalókra cseréli le, így várható, hogy előbb-utóbb több új állásra is keresnek majd jelentkezőket a városban és környékén.
Javuló gazdasági pozíció
– Mindenképpen a város presztízsét növeli, hogy a németországi és a romániai katonai bázisok helyett a NATO ide helyezi
A túlzott várakozásoktól azonban mindenkit óv a polgármester, hiszen a külföldi katonák pápai repülőtérre költözésével nem oldódik meg minden probléma a városban. Sőt, újra érzékelhető lesz a „reptéri zaj", hiszen a jelenleginél több „mozgás" várható a repülőtéren. Persze ez a zajhatás közel sem lesz akkora, mint a korábbi évtizedekben, amikor a város fölött rendszeresen szálltak el a hadsereg különböző típusú vadászrepülőgépei…
Színesebbé váló város
Töreki alezredestől megtudom: a pápai rendőrkapitányság létszámának növelésével egy időben ugyancsak gyarapodik a
A rendőrkapitány úgy véli, hogy a nemzetközi kontingens Pápára településével várható néhány, a városban mindeddig nem jellemző bűncselekmény-típus megjelenése is. Emellett pedig a szórakozóhelyekhez köthető bűncselekmények, illetve a külföldiek sérelmére elkövetett erőszakos cselekmények növekedése is várható.
A NATO flotta Pápára helyezése tavaly novemberben vált biztossá. Azóta dr. Töreki Sándor többször is megkérdezte járőreit: miként vélekednek az emberek a repülőtér felfejlesztéséről. Szerencsére a városban nagyon kevesen tartanak attól, hogy veszélyesebb lesz az élet a katonák megérkezése után. Inkább azt vallják, hogy jelenlétükkel a jelenleginél „színesebb", kulturálisan sokrétűbb lesz a város.
Fotó: Galovtsik Gábor