Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Afgán emlékek – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2018. február 13. 13:37

A második világháború óta először hajtottak végre repülési feladatokat hadműveleti terület fölött magyar katonák: Afganisztán tehát fontos mérföldköve lett hadtörténelmünknek.

1599181642
Teljesen megtelt a Stefánia Palota terme a Mindenki Hadtudománya Szabadegyetem legutóbbi előadásán. Már az előzetes regisztrációk száma miatt is nagyobb helyiségre kellett váltani: hiába, a helikopterek és Afganisztán két nagyon erős hívószónak bizonyult a Magyar Honvédséget és a katonai repülést figyelemmel kísérők, kedvelők körében. Dr. Koller József dandártábornok, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis parancsnoka és egyben az MH Mi–35 Légi Kiképzés Támogató Csoport (Air Mentor Team – AMT) 2012. évi 7. váltásának vezetője számos volt kollegáját és elöljáróját köszönthette a teremben, ahol a Magyar katonai repülők Afganisztánban című előadását tartotta – megannyi relikvia és az Afganisztánban viselt védőruházatok, felszerelések „társaságában".

Kemény terep

Nemcsak a szolnoki helikopterbázisnak, de a Magyar Honvédségnek, sőt, egész Magyarországnak büszkeséget jelenthet a magyar repülőkatonák afganisztáni munkája, szögezte le megnyitójában Koller József dandártábornok, majd a műveleti terület bemutatásával folytatta előadását. Nem véletlenül, hiszen az Ázsia szívében fekvő ország zord körülményeivel legfeljebb történelmének változatossága versenyezhet. A helikopterpilóták számára elsősorban a magashegyi viszonyok, a gyorsan változó időjárás, például a rendszeresen lecsapó homokviharok, illetve a kényszerleszállásra alkalmas területek korlátozott száma jelentette a legnagyobb kihívást. Azt is meg kellett szokni, tette hozzá az előadó, hogy itt bizony – nagyobb magasságban és változó hőmérsékleten, a 3-4000 méteres hegycsúcsok között manőverezve – a helikopter is egészen másképp viselkedett, mint otthon, Szolnokon vagy a Dunántúl felett repülve. Ekkora magasságban a hajtóművek csak részben tudják leadni a teljesítményüket, a kormányok „felpuhulnak" és persze a maximális felszállótömeg is csökken – s mindez a betölthető üzemanyag mennyiségét és a függeszthető fegyverzetet egyaránt befolyásolja.

(További részletek a Magyar Honvéd magazin február 16-án, pénteken megjelenő számában!)