Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

C-17-es program: ötpárti egyeztetés és konszenzus

Szöveg: Szűcs László |  2008. május 20. 12:02

Ötpárti egyeztetést tartott dr. Szekeres Imre május 20-án a Honvédelmi Minisztérium Balaton utcai épületében. A miniszter a megbeszélést követő sajtótájékoztatón sikeresnek ítélte a tárgyalást.

A megbeszélésen – amelyen az MSZP-t Göndör István, az MDF-t Karsai Péter, a KDNP-t dr. Simicskó István, a Fideszt Kontrát Károly, az SZDSZ-t pedig dr. Molnár Lajos képviselte – a C–17-es stratégiai légi szállítási képességi programmal kapcsolatban, valamint a magyar kormány és a NATO között létrejövő, nemzetközi szerződést kihirdető törvényjavaslat szövegéről egyeztettek a résztvevők. Emellett ugyancsak megtárgyalták a külföldi fegyveres erők Magyarországon történő állomásoztatását engedélyező országgyűlési határozat tervezetét.

 

Az egyeztetést követő sajtótájékoztatón Szekeres Imre elmondta: két olyan előterjesztést szándékozik benyújtani a magyar Országgyűlésnek, amely az egyeztetés után bírja mind az öt párt támogatását. Az egyik arról szól, hogy Magyarországon jönne létre a NATO-nak az a nemzetközi szervezete, amely a nehéz légi-szállító ezredet, vagyis a stratégiai légi-szállítást bonyolító egységet irányítja.

A miniszter szerint mindez azt jelenti, hogy nem csupán a műveleti központ jönne létre a pápai katonai repülőtéren, hanem az azt irányító nemzetközi szervezet is.

– Ez egy NATO szervezet, amely közvetlenül a NATO tanács irányítása alá tartozik. És ahhoz, hogy erről én a NATO főtitkárral megállapodást írjak alá, törvényi felhatalmazásra van szükség. A mai tárgyaláson azt tapasztaltam, hogy az elképzelést mind az öt párt támogatja. Ami észrevétel volt, abban megállapodtunk, s egy közösen elfogadott szöveget terjeszthetek szerdán a kormány, pénteken pedig az Országgyűlés elé – jelentette be Szekeres Imre.

A tárcavezető elmondta: az ötpárti egyeztetésen sikerült megállapodni arról az országgyűlési határozati javaslatról is, amelyik a Magyarországon állomásozó fegyverek erők jogi feltételeit biztosítja. E javaslatot ugyancsak mind az öt parlamenti párt maradéktalanul támogatta.

A miniszter hangsúlyozta: a közös légi-szállítású szervezet a NATO az első olyan közös tevékenysége, amellyel a tagországok nem külön, nemzetenként, hanem együtt kívánják megoldani a feladataikat. A szervezethez eddig tizenhárom NATO tagország, valamint két olyan Európai uniós tagállam, Finnország és Svédország csatlakozott.

Szekeres Imre elmondta azt is, hogy a szervezetnek az lesz a feladata, hogy nagy távolságra, harci eszközöket, hadi

anyagokat, katonákat szállítson, illetve szükség esetén humanitárius segítséget nyújtson. A flottát egyébként C–17-es Globemaster repülőgépekkel szerelik fel, a nemzetközi szervezet három ilyen gépet vásárol az elkövetkező hónapokban. A honvédelmi miniszter reményei szerint az első gép már novemberben landolhat Pápán.

– Ha az országgyűlés jóváhagyja az előterjesztésemet, már júliusban létrejöhet a nemzetközi szervezet, s megkezdheti munkáját – mondta Szekeres Imre, aki kiemelte azt is, hogy mindez nemcsak Pápának és környékének, hanem az egész országnak gazdasági-társadalmi hasznot hoz.

Újságírói kérdésre válaszolva a honvédelmi miniszter elmondta: a szervezet a pápai repülőtérre települ, s azokat az épületeket, berendezéseket használja majd, amelyek felújítanak; vagy ha szükséges, a NATO beruházási program keretében, a szövetség költségvetéséből újakat építenek. S a nemzetközi szokásoknak megfelelően természetesen a szervezet mindent fizetni fog, amit felhasznál, amit igénybe vesz.

Szekeres Imre hozzátette: Szlovákia és Csehország még nem döntött véglegesen légi-szállítási flottához való csatlakozásról. A visegrádi tagállamok védelmi minisztereinek legutóbbi, prágai tárgyalásán a magyar tárcavezető azt kérte kollégáitól, hogy vizsgálják meg újra ezt a kérdést. Hiszen, ha ők nem csatlakoznak a szervezethez, akkor természetesen fajlagosan többe kerül a gépek megvásárlása és fenntartása a többi tagországnak. Hazánk számára mindez 250 millió forintot többletköltséget jelentene.

Fotó: Szűcs László