Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Sárga mellény, fehér kesztyű

Szöveg: Kátai Róbert százados |  2011. május 23. 6:01

Egy hetes közúti kommendáns és forgalomszabályzó tanfolyamot rendeztek Kaposváron, a MH 64. Boconádi Szabó József Logisztikai ezrednél május harmadik hetében. Az ország különböző katonai szervezetétől érkezett katonáknak „éles” helyzetben, a valós városi forgalomban is bizonyítaniuk kellett. Ez a tanfolyam is szorosan illeszkedik az ezred egyre bővülő feladatrendszeréhez, amelyben a kiképzés, felkészítés mind súlyosabban van jelen.

Az MH Nemzeti Támogató Elem 3. váltásának zárógyakorlata épp csak befejeződött, az MH OMLT következő váltásának logisztikai szakfelkészítése javában tartott, amikor az ezred közlekedéskoordináló százada, közösen a Somogy megyei Rendőr Főkapitánysággal elkezdte az egy hetes forgalomszabályzó tanfolyamot. Az idén harmadik alkalommal megrendezett kiképzésen összesen 66 fő vett részt 12 katonai szervezettől.

Az alapfokú közúti komendáns és forgalomszabályzó tanfolyam – mert, hogy ez a pontos neve – egy hétig tart, elsősorban komendáns és forgalomszabályzó beosztású katonák számára. A kiképzés célja, hogy az állomány megismerje a forgalomirányítás elméleti és gyakorlati alapjait, elsajátítsa azokat a kézjeleket, amelyekkel a gépjárműforgalmat irányítani lehet.
A felkészítés első másfél napjában az elméleté volt a főszerep. A NATO közlekedési szakutasítás és a KRESZ vonatkozó pontjait a Somogy megyei Rendőr Főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztályának munkatársa, Völgyi Gábor rendőr főhadnagy, valamint a közlekedéskoordináló század forgalomszabályzó szakaszának parancsnoka, Gyöngyösi László hadnagy ismertette.

A keddi nap délutánján laktanyai körülmények között, úgymond „szárazon" gyakorolták a kézjeleket a résztvevők, míg szerdán elérkezett az „éles" végrehajtás ideje. Kaposvár két, talán legforgalmasabb útkereszteződésében kellett helyt állniuk a katonáknak, természetesen rendőri segítséggel.
A közlekedési lámpák kikapcsolását követően azonnal kisebb káosz uralkodott el az úton, a céljuk felé igyekvő úrvezetők bizony megszeppentek a villogó sárga láttán. Ekkor vonult be magasba tartott forgalomirányító bottal a kereszteződés közepére a rendőr, aki azonnal, határozott mozdulatokkal mutatta az áthaladás sorrendjét és irányát.
Néhány perc után a katonák egyesével, egymást váltva vonultak a rendőr mellé, hogy eleinte az utasításai alapján, majd teljesen önállóan átvegyék a forgalom irányítását a kereszteződésekben. A karjelzések mindenki számára remekül mentek, a valós forgalomban való irányításnak ugyanakkor mégis vannak kihívásai. Elsőként fel kell venni a forgalom dinamikáját, figyelni kell, hogy mikor melyik irányból telítődnek a sávok és időben váltani. Tudni kell, hogy melyik kanyarodó sávot, melyik egyenesen haladóval lehet egyszerre engedni, ezzel is időt spórolva az autósoknak. A gyakorlati foglalkozás során megkülönböztető jelzést használó rendőr- és mentőautó is érkezett a kereszteződésbe, amire villámgyorsan kellett reagálni.

Összességében kihívásokkal teli hét áll a tanfolyam résztvevői mögött, amelyet vizsgával koronáznak meg a csütörtöki napon. A sikeres vizsgát tevő „hallgatók" aztán egy igazolással gazdagodnak, amely bizonyítja, hogy képesek akár az igazán forgalmas, sodró lendületű városban is elirányítani a gépjárművek mozgását.


 Fotó: A szerző felvételei