Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Típuskavalkád

Szöveg: honvedelem.hu |  2013. július 8. 12:25

Nem panaszkodhatnak az augusztus első hétvégéjén Kecskemétre látogatók: lapzártakor ismert információk szerint harminc katonai repülőgéptípus várja majd őket a Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató programjain.

1595956829
Magazinunk egész terjedelmére szükség lenne ahhoz, hogy a kecskeméti repülőnap valamennyi merev- és forgószárnyas vendégét bemutassuk. Válogatásunk így inkább a csemegékre, a hazánkban ritkán látható vagy éppen egy időben nagyon is gyakran előfordult típusokra összpontosít. Lássuk hát, a látogatók mire szenteljenek különös figyelmet.

A legnagyobbak

Méretéből adódóan a legnagyobb feltűnést minden bizonnyal a NATO Légi Korai Előrejelző és Irányító Erőinek „színeiben" érkező Boeing E–3A Sentry (AWACS ) korai radarfelderítő és légtérellenőrző repülőgépe fogja kelteni. Az 1977-ben hadrendbe állt négy hajtóműves, levegőben utántölthető, nagy hatótávolságú repülőgép feladata a saját és az ellenséges légtér ellenőrzése, a repülőgépek felderítése és követése, legyen szó katonai vagy polgári repülőgépről, helikopterről vagy vadászbombázó gépről egyaránt. A géptörzs hátsó része felett kialakított, jellegzetes radardómban dolgozó, többször modernizált AN/APY–1 radarrendszer a domborzati viszonyoktól függően a magasan repülő célokat 650, míg az alacsonyan szálló gépeket 400 kilométeres távolságból észlelheti. A repülőgép törzsében kialakított munkahelyek képernyői előtt a feladat típusától és hosszától függően, egymást váltva 13–19 szakember dolgozik. Az AWACS-ek a balkáni válság során sokáig a magyar légtérben repülve felügyelték hazánk és a Balkán északi felének légterét.

(További részletek a Magyar Honvéd magazin július 12-én, pénteken megjelenő számában!)