Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Maximális védelem

Szöveg: honvedelem.hu |  2011. február 10. 14:31

Új év, új védelmi képesség: egy egészen új járműtípussal lettek gazdagabbak Afganisztánban harcoló katonáink. Az aknaállóságáról méltán ismert MaxxPro szállítójárművek már magyar felségjelzéssel róják Baghlán tartomány útjait.

Az afganisztáni viszonyok nehezedésében jelentős szerepük van az utakon vagy az út szélén elrejtett aknáknak, improvizált robbanószerkezeteknek. Az Irakban, majd Afganisztánban összegyűjtött (illetve az egészen az 1970-es évek dél-afrikai bozótháborújáig visszanyúló) tapasztalatok alapján egy egészen új járműkategória született meg 2004-re, az aknáknak ellenálló, páncélozott szállítójárműveké. Ennek a családnak az első tagja a TSG/FPI Cougar jármű, amelynek három példánya a Magyar Honvédség tűzszerészeinek védelmét fokozza. Két Cougar Pol-e Khumriban „szolgál", egy pedig Magyarországon segíti a kiképzést.

A cél a túlélés

A járműcsalád alapvetően a jól ismert Humvee-k, azaz a már a Magyar Honvédség afganisztáni missziójában is jól ismert HMMWV-k feladatait váltja ki. A Humvee-k sérülékenysége (még a páncélozott változatoké) is 2006-ra nyilvánvalóvá vált, ahogy a hadviselés a nyílt támadások helyett az elrejtett aknák, pokolgépek irányába tevődött át. A lapos fenekű, eredetileg könnyű terepjáró gépkocsinak, nem aknaállónak tervezett és szánt HMMWV-k helyére egy vadonatúj járművet kerestek az amerikai fegyveres erők. A többmilliárd dollár értékű, több ezer járművet jelentő megrendelésre számos cég jelentkezett, köztük a NaviStar is. A cég korántsem ismeretlen, hiszen csak az Afganisztáni Nemzeti Hadseregnek 2781 AMTV közepes tehergépkocsit szállít, míg az amerikai AMTV-megrendelések száma jócskán meghaladja a tízezret.
Az aknaálló szállítójárművek – így a MRAP 1-es kategóriájába tartozó NaviStar MaxxPro – kialakításánál alapvető tervezési szempont a gépkocsi testének V alakú kialakítása. Ennek köszönhetően a kerekek vagy a küzdőtér alatt felrobbanó aknák, improvizált robbanószerkezetek nyomáshullámát oldalra vezeti el a V-alak, így az nem – vagy csak sokkal nehezebben – képes behatolni a páncélozott utastérbe, a katonák közé. Ezt a képességét 2007 óta már számtalan esetben bizonyította, így nem kevés amerikai és szövetséges katona köszönheti életét vagy megmaradt végtagját a MaxxPro tervezőmérnökeinek.

A teljes cikket a Magyar Honvéd magazin február 11-én megjelenő számában olvashatják el!